
Merkityksellistä
mediaviestintää
Saga PR:n missio on muuttaa tuloskeskeistä talousnarratiivia suuntaan, jossa ymmärretään talouden riippuvuus hyvinvoivasta yhteiskunnasta ja ympäristöstä.
Autamme organisaatioita viestimään vastuullisuussitoumuksistaan selkeästi, avoimesti ja rehellisesti.
Strateginen mediaviestintä on työmme ytimessä: tarjoamme toimittajille ajankohtaisia ja kiinnostavia aiheita asiakkaiden ESG-työstä. Haluamme auttaa organisaatioita, jotka ymmärtävät jaetun arvon tärkeyden liiketoiminnassa pelkän osakkeenomistajan arvon kasvattamisen sijaan.
Autamme myös kansainvälisen tunnettuuden rakentamisessa tarpeen mukaan. Saga PR tekee yhteistyötä kymmenien viestintäammattilaisten ja PR-toimistojen kanssa Suomessa ja ympäri maailmaa. Kumppaniverkostoomme kuuluu myös vastuullisuusasiantuntijoita, jotka auttavat arvioimaan liiketoimintanne vastuullisuuden nykytilan ja millaisilla toimenpiteillä vastuullisuus voidaan integroida liiketoiminnan ytimeen.
Hyvä vastuullisuusviestintä on:
Johdon prioriteetti - johtoryhmä ymmärtää vastuullisuuden välttämättömyyden ja investoi siihen. Avoimeen vuoropuheluun ja resursseihin panostaminen luovat kilpailuetua ja yhden yrityksen uskottavuuden kulmakivistä.
Läpinäkyvää - viesti nykytilanteesta avoimesti: mitä tehdään hyvin, mitä tulisi kehittää ja miten aiot edetä. Myös puutteista viestiminen kasvattaa luottamusta sidosryhmien keskuudessa.
Rehellistä ja avointa - viesti vastuullisuustyöstä kokonaisvaltaisesti ja rehellisesti. Tekojen ja viestien tulee olla linjassa.
Konkreettista ja todennettavaa - kehitä mittareita vastuullisuustyön raportointiin. Koosta riippumatta kaikkien yritysten kannattaa harkita asianmukaisten mittareiden käyttöä. Esimerkiksi EU:n vastuullisuusraportointidirektiivi (CSRD) voi toimia viitekehyksenä, vaikka yrityksesi ei olisikaan velvollinen raportoimaan direktiivin mukaisesti. Näin sidosryhmät löytävät vertailukelpoista vastuullisuustietoa yrityksestäsi.
Osallistavaa - ota huomioon sidosryhmien tarpeet ja näkemykset ja osallista heidät vuoropuheluun.
Hyvä vastuullisuusviestintä ei ole:
Viherpesua tai muun väristä pesua - korostetaan tiettyä osa-aluetta esimerkiksi yrityksen kestävyydestä, tasa-arvosta tai monimuotoisuudesta, mutta jätetään mainitsematta mahdolliset puutteet tai mitä niille aiotaan tehdä.
Satunnaista - jaa sitoutumisesi kestävyyteen johdonmukaisesti. Älä viesti vain aika ajoin tai vain silloin, kun on jotain positiivista kerrottavaa.
Epärehellistä - älä jaa virheellistä tai harhaanjohtavaa tietoa vastuullisuustyöstäsi.
Vapaaehtoista - raportointivelvoitteiden (CSRD) myötä yhä suurempi osa yrityksistä on velvoitettu raportoimaan vastuullisuudestaan. Vaikka yrityksesi ei olisikaan CSRD:n piirissä, vastuullisuustyön raportoiminen on kilpailuetu ja sidosryhmäsi odottavat sitä.
Palvelut
-
Missä yrityksesi on nyt ja minne se on matkalla? Autamme saavuttamaan tavoitteesi ansaitun median avulla planeetan kantokyky ja ihmiset huomioiden.
-
Autamme suunnittelemaan prosessit ja viestit sidosryhmillesi.
-
Autamme rakentamaan arvostavan suhde toimittajiin.
-
Virheitä sattuu, se on inhimillistä. Ratkaisevaa on, kuinka hoidat jälkipyykin. Autamme mahdollisten kriisitilanteiden arvioinnissa ja kriisiviestintävalmiuden rakentamisessa.
-
Koulutamme toimimaan median kanssa ja kuinka toimittajien kanssa tehdään hedelmällistä yhteistyötä.
Merja Turpeinen
Olen työskennellyt viestintäalalla yli 20 vuotta. Vuodesta 2013 lähtien olen toiminut viestintäyrittäjänä ja ennen yrittäjyyttä yritysviestinnän eri rooleissa.
Tavoitteeni on kasvattaa tunnettuutta edelläkävijä- ja merkityslähtöisille organisaatioille, jotka tunnistavat ja ymmärtävät vastuullisuuden kilpailuedun ja välttämättömyyden.
Pyrin vaikuttamaan nykyiseen talousnarratiiviin. Tuloskeskittyneessä talouskeskustelussa tulisi aina huomioida myös ympäristö ja ihmiset.
Tulevan lainsäädännön, kuten EU:n raportointivelvoitteiden ja yritysvastuudirektiivin myötä uskon, että jaetun arvon luominen pelkän osakkeen omistajan arvon sijaan on ratkaisevan tärkeää yrityksen menestyksen kannalta.
Tärkein arvo elämässäni on hyvinvointi - oma ja läheisten, sekä ympäristön ja yhteiskunnan. Siksi keskityn työssäni vastuullisuuteen ja vaikuttamiseen.
Neuvonantajat
Minna Halme
Minna Halme on vastuullisen liiketoiminnan professori Aalto-yliopiston kauppakorkeakoulussa, jossa hän johtaa aiheen tutkimusta. Hänen tutkimuksensa keskittyy kestävää kehitystä edistäviin liiketoiminnan innovaatioihin, kestäviin liiketoimintamalleihin ja köyhyyden lieventämiseen vähävaraisissa kehittyvissä maissa. Hän johtaa strategisia monialaisia kestävyysmuutoksen tutkimushankkeita ja on ollut mukana useissa eurooppalaisissa tutkimusprojekteissa. Minna on Aalto-yliopiston Creative Sustainability -maisteriohjelman ja Aalto Global Impactin perustajajäsen.
Minna on jäsenenä Suomen hallitusta neuvovassa kestävän kehityksen asiantuntijapaneelissa ja Suomen suurimman vähittäiskaupan SOK:n ja Keskuskauppakamarin neuvonantajaryhmissä sekä hallituksen jäsenenä Tukholman kauppakorkeakoulun Centre for Sustainable Markets (MISUM) -keskuksessa.
Veikko Sajaniemi
Veikko Sajaniemi työskentelee johtavana konsulttina Third Rockin luonto- ja ilmastopalveluissa. Veikon erikoisala on kestävyysdatan muuttaminen käytännön toimiksi. Veikko tekee töitä elonkehän puolesta vahvalla intohimolla. Tällä hetkellä hän toteuttaa tätä tavoitetta auttamalla yrityksiä rakentamaan kestävää tulevaisuutta.
Veikko on suorittanut kuitu- ja polymeeritekniikan maisteritutkinnon Aalto-yliopistossa. Hän täydensi osaamistaan Hankenin kauppakorkeakoulun yritysvastuun opintomoduulissa.
Veikko on vastuullisuuden ammattilainen, jolla on vahva asiantuntemus ilmasto- ja luontoteemoista. Konsultointitehtävien lisäksi Veikko on valmentanut ammattilaisia ilmastoviestinnässä ProComin, Suomen Tekstiili ja Muodin sekä opetuslaitosten kautta.
Neuvonantajat auttavat harmaalla alueella ja tunnistamaan viherpesua.